2010. április 22., csütörtök

The Sketchbook Diaries of James Kochalka

Fehér foltokat térképezek fel a képregényes világban. Mármint nekem fehér foltokat. Zavar, hogy nem ismerek elég alkotót és művet, az pedig még jobban, hogy még ha akarnék, sem tudnék lépést tartani mindennel, ami a szcénán belül zajlik. (Más kérdés mondjuk, hogy tulajdonképpen nem is akarok. What?)
Minden esetre elkezdtem olvasni a héten James Kochalka napi stripjeit a neten. Bizony. Ez az amerikai fickó egyszerre több életművel is rendelkezik. Egyfelől készít hosszabb képregényeket, másfelől 1998 októbere óta (apróbb kihagyásokkal) minden nap rajzol egy négypanelest a vázlatfüzetébe. Önmagát és a feleségét elfnek ábrázolja, az egyik haverját kutyának, meg ilyenek, de ettől még nagyon hétköznapi az egész. Sokszor nem is arra fut ki a dolog, hogy vicces legyen a képregény. "Az egyes stripek önmagukban legtöbbször talán jelentéktelenek, de együtt nagy erővel bírnak. Együtt az életem képmását alkotják." Kivéve, hogy persze nem, mert sok mindent kihagy, és mivel naponta csak egy stripet rajzol, nem annyira naplószerű a dolog, mint ahogy a címe mutatja. Na de ki nem szarja le? (Már bocsánat.) Jó az egész, és kész.
Ami külön érdekes, az az, hogy néha (képregényes kiruccanásai alkalmával) más alkotók is belerajzolnak a füzetébe. Ez nem túl gyakori, de azért előfordul. Itt van egy, amiben például (hipp-hipp-hurrá) megjelenik Eddie Campbell:
Ő is nagyon szereti ezeket a stripeket. De én nem emiatt szeretem őket.

Fakk! Én is ilyet akarok csinálni! Miért nem én csinálok ilyet? Fakk!

It begins here.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

elég sok

minden már kialakult az eddigi, önmagadat mutató stripjeidben. kész ez a kicsit esetlen, csodálkozó, szemlélődő figura, akivel hétköznapi, de mégis meghökkentő események történnek.

jó a humora, öniróniája, kritikája. és jó a történetmondás, szerkesztés. meg persze a képek is jók.

benne van egy hosszabb, folytatásos mű lehetősége. akár egy naplóé.

egy nagy lélegzetvétel, és...

lala

Gergő írta...

Végül is igen. Csak én eddig nem tudtam, hogy más is csinál ilyet.

Egy fontos különbség azért van: én eddig csak azokból a szituációkból csináltam stripet, amelyek tényleg különösen humorosak voltak. Ha nap mint nap rajzolnék egyet, sokkal átlagosabb dolgok is bekerülnének. Ami nem feltétlenül baj, sőt, nekem egyre inkább tetszik az a fajta humor, ami nem akar mindenáron hatalmasat szólni, arcon vágni. Úgyhogy ki tudja, még minden megtörténhet.

Névtelen írta...

hadd történjen,

mondta findley (vagy majdnem így).

lala