2014. június 3., kedd

Önreklám és Kafka

Ma 90 éve annak, hogy meghalt Kafka. Ez nem igazán évforduló, talán érdekesebb lenne, ha 90 éve született volna - de nem, majd július 3-án lesz (illetve nem lesz) 131 éves, ami sehogy sem kerek, igaz, bizonyos szempontból a 90 sem. (Egyébként még misztikusabb lehetne körülötte minden, ha egy hónappal később, a születésnapján távozik, de úgy látszik, ez vagy nem jutott eszébe, vagy nem jött neki össze.)

Akárhogy is, még egy ilyen, javarészt értelmetlen dátum is elég ahhoz, hogy mindenfélét posztoljanak vele kapcsolatban a neten. Nekem nincs sok mondanivalóm róla - pontosabban nagyon is sok mondanivalóm lenne, túl sok is, de ez a blog nem erről szól -, egyszerűen csak jónak tűnik az alkalom, hogy kitegyem ide Robert Crumb egy rajzát (balra). Maga az általa illusztrált könyv, amit itthon is kiadtak Kafka - másképp címmel (innen való ez a rajz is), sajnos nem jó, Crumb stílusa viszont énszerintem nagyon passzol a kafkai világhoz, úgyhogy emiatt mégis ajánlom belelapozni.

Ami engem illet, én eddig még csak egyszer próbáltam lerajzolni Kafkát a saját szórakozásomra - kevés sikerrel. A lassan két évvel ezelőtti műutas képregényemben (itt elolvasható online) viszont két panelen is említést teszek róla (há!). Egyszer annak kapcsán jön szóba, hogy Prágában minden, de minden kafkás. Kivéve, ami macskás.


Másodszor meg az alkotói válság kontextusában merül fel a neve. Nem tudom, neki ebből mennyi jutott, nekem mindenesetre a képregény tanúsága szerint elég sok:


Utólag bevallhatom, hogy ekkoriban még viszonylag keveset tudtam Kafkáról (Az átváltozáson kívül mást talán nem is ismertem tőle), de azóta sokat olvastam, és hát igen előkelő helyre küzdötte magát a szívemben (oké, a "küzdötte" picit túlzás, nem került az sok energiájába neki). Szóval lehet, hogy ma már valamivel árnyaltabban fogalmaznék, és nem feltétlenül a groteszk vízió kifejezés jutna eszembe az írásairól, de hé, végül is ez csak egy képregény.

Na jó, az önreklámnak itt vége. Tíz év múlva esetleg már valóban egy Kafka-rajzzal jelentkezem, ha addig megtanulom lerajzolni. De legkésőbb 2083-ban, ígérem.

Nincsenek megjegyzések: